Bliv støtte- og kontaktperson i Akuttilbuddet og gør en forskel for socialt udsatte borgere

dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vi søger en Støtte- og kontaktperson, på fuld tid, i Akuttilbuddet, Center for Sociale Indsatser i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Støtte-kontaktpersonen skal opspore og opbygge relationer til de mest socialt udsatte borgere, som ikke er i stand til at modtage hjælp fra kommunens øvrige tilbud. Det kan fx være borgere, der ikke har en bolig eller ikke kan opholde sig i en bolig, eller det kan være borgere der har isoleret sig helt fra omverdenen. Det kan tage lang tid og kræve vedholdenhed og tålmodighed at opspore et menneske, der fx er gadesover eller udsmidningstruet. For derefter at opbygge en bæredygtig relation til borgeren. Støtte-kontaktpersonen skal sikre at Center for Social Indsats’ ni principper bliver sat i spil og udført i praksis når opgaven som støtte- og kontaktperson udføres og i Akuttilbuddet.

Stillingen er placeret i Akuttilbuddet, hvor kolleger kan hjælpe med at udføre § 99 funktionen, fx når I skal være 2 til en opgave eller når du har fri, ligesom det forventes at Støtte- og Kontaktpersonen hjælper til i Akuttilbuddet når opgavevaretagelsen som § 99 tillader det. Arbejdstiden vil blive fordelt på dag- og aftentimer samt hver 3. weekend. En del af opgaven er at være opsøgende og det betyder, at du skal kunne se dig selv på gåben eller cykel i lokalsamfundet.

Borgerens situation kortlægges, og der lægges sammen med borgeren planer for at håndtere såvel følelsesmæssige som praktiske udfordringer, ligesom der arbejdes for at bygge bro til øvrige tilbud i kommune, region og civilsamfund.

Arbejdet kan udføres alene, men vil ind i mellem ved ny-henvendelser eller længere tids observationer af en borger på gadeplan kræve at to kolleger går sammen ud.

Da målgruppen ofte vil være karakteriseret ved at have flere og sammensatte problemstillinger der udfordrer og begrænser den enkelte i hverdagen, vil der ofte være brug for en tværfaglig indsats. Derfor er det en vigtig del af funktionen at samarbejde med andre aktører, herunder kommunale sagsbehandlere og støttepersoner, behandlingspsykiatrien, sundhedsvæsnet, jobcenteret og øvrige tilbud i lokalområdet eller andre kommuner.

Ansvarsområder /opgaver
Støtte- og Kontaktpersonen har som opgave:

  • At udføre kerneydelserne efter Center for Social Indsats’ ni principper samt lovens krav
  • At tage imod henvendelser, være opsøgende og være imødekommende over for borgerne
  • Tæt samarbejde med Akuttilbuddets medarbejdere i dagligdagen
  • At dokumentere det daglige arbejde i overensstemmelse med Akuttilbuddets retningslinjer.
  • At hjælpe borgeren med at få større kontrol over situationen her og nu samt bedre forudsætninger for at tackle krisesituationer i fremtiden.
  • At bygge bro til andre tilbud i kommunen, regionen og civilsamfundet.
  • At samarbejde med væsentlige aktører, fx kommunale sagsbehandlere, behandlingspsykiatrien, sundhedsvæsnet og jobcentre.
  • At deltage i og bidrage til samarbejdet i enheden og i Center for Social Indsats.
  • At deltage på personalemøder og supervision.
  • At deltage i relevante interne og eksterne udvalg og arbejdsgrupper.
  • At være medansvarlig for arbejdstidsplanlægningen.
  • At bidrage til et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
  • At efterleve Center for Social Indsats’ politikker og retningslinjer.
  • At medvirke til at overenskomster, arbejdstidsaftaler og lokalaftaler overholdes.
Det er vigtigt, at:
  • Levere § 99 som en hurtig, fleksibel og vedholdende indsats.
  • Tilgangen til borgeren er af en sådan karakter, så vi altid kan kontakte borgeren igen også selvom denne i første omgang afviser at tage imod hjælp.
  • Støtte- og Kontaktpersonen påtager sig ansvaret for at holde kontakten til borgeren og ikke overlader til borgeren at tage kontakt.
  • Etablere relationen på borgerens betingelser.

§ 99 indsatsen kan indeholde følgende og mange andre scenarier
På gadeplan:
  • Observationer
  • Kontakt og relations opbyggende arbejde
  • Samtaler om det der er vigtigt for borgeren at tale om
  • Tilbud om omsorg i form af basale fornødenheder (mad, tøj, soveposer og evt. tilbud om mulighed for bad)
  • Støtte og følgeskab til at tage kontakt til sundhedsvæsnet
  • Er borgeren funktionel hjemløs
  • Hvis borgeren ønsker det, så tilbud om at få tag over hovedet ved at følge til Akuttilbuddet, natvarmestuer, herberg etc.
  • Støtte borgeren til aktiv deltagelse og handling ift. egne ønsker og behov
  • Indkalde til Netværksmøde - I samarbejde med borger etablerer kontakt til et evt. netværk samt CSI ung/ voksen
I hjemmet (ofte på baggrund af henvendelser fra samarbejdspartnere eller bekymrede borgere):
  • Vedvarende opsøgende indsats for at få kontakt til borgeren
  • Er der noget der skal handles på hurtigt fx truende udsmidning af bolig
  • Er det vigtigt for borgeren at blive i boligen. Kan boligen evt. med den rette støtte blive et trygt hjem for borgeren
  • Relations opbyggende arbejde
  • Samtaler om det der er vigtigt for borgeren
  • Opholder borgeren sig i hjemmet eller bærer borgerens hverdagsliv mere præg af at være funktionelt hjemløs
  • Tilbud om omsorg i form af basale fornødenheder
  • Støtte og følgeskab til at tage kontakt til sundhedsvæsnet
  • Indkalde til Netværksmøde - I samarbejde med borger etablerer kontakt til et evt. netværk samt CSI ung/ voksen

Kompetencer
Det kræver en række kompetencer hos Støtte- og Kontaktpersonen, at levere kerneydelser af en kvalitet der understøtter Center for Social Indsats’ ni principper. Vi ønsker at møde borgeren ud fra en Åben Dialogisk tilgang, og det kræver ligeledes relevante kompetencer i løbende udvikling.

I udgangspunktet forventes Støtte- og kontaktpersonen at have relevant mellemlang videregående uddannelse og erfaring, herunder IT-kompetencer på brugerniveau og kompetencer til at dokumentere det faglige arbejde. Center for Social Indsats tilbyder derudover løbende undervisning og udviklingsforløb i forhold til de særlige kompetencer og holdninger som vi mener, er nødvendige. Det er derfor ikke forventeligt, at Støtte- og Kontaktpersonen er i besiddelse af disse kompetencer, men det er nødvendigt, at Støtte- og Kontaktpersonen er aktiv i forhold til at tilegne sig disse og er indstillet på fortsat læring og udvikling af egne kompetencer.

Derudover kræver opgaveløsningen tålmodighed og vedholdenhed.

Vi kan tilbyde dig:
  • at være en del af en personalegruppe, der arbejder i en organisation, hvor medarbejderne har stort ansvar og indflydelse
  • at arbejde med individuelle relationer, herunder arbejde med stemmehøring, mestringsstrategier, kriseplaner åben dialog m.m.
  • relevant undervisning og kompetenceudvikling.
Ansættelsen er betinget af tilfredsstillende straffeattest og børneattest.

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte daglig leder for Akuttilbuddet Jens Hjort Andersen, tlf. 30 54 25 57 eller faglig koordinator Birgitte Falck-Jensen, tlf. 20 13 50 89.

I Lyngby-Taarbæk bliver du del af et stærkt fagligt fællesskab med høje ambitioner i en organisation med ca. 4.000 medarbejdere, der alle arbejder med det fælles mål – at skabe værdi for borgere og erhvervsliv. Vi lægger vægt på god ledelse, trivsel, faglige og personlige udviklingsmuligheder, kreativitet og nytænkning samt balance mellem arbejdsliv og fritidsliv. Vi ser mangfoldighed som en ressource og værdsætter, at medarbejdere hver især bidrager med deres særlige baggrund, personlighed og evner.

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Lyngby-Taarbæk Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Akuttilbuddet, Slotsvænget, 2800 Kgs. Lyngby

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 10-03-2025; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/3b64c0ef-e3dc-4431-9c65-5430ca263263

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet